כנס השקה בינלאומי – תחרות, ריכוזיות, דמוקרטיה

מכון ברנדייס השיק את פעילותו בכנס בינלאומי בנושא “תחרות, ריכוזיות ודמוקרטיה” שהתקיים בקמפוס המכללה למינהל ב־1 ליוני 2023. בכנס השתתפו אנשי אקדמיה בכירים ממוסדות אקדמיים מובילים בארץ ובעולם. תכני הכנס פתוחים לצפייה.

1

דברי ברכה

אנו נרגשים להשיק את פעילותו של מכון ברנדייס. על המכון ועל פעילותו מספרים המנהל האקדמי של המכון, ד”ר עידו באום, דיקנית הפקולטה למשפטים ע”ש שטריקס במכללה למינהל, ד”ר רותי לבנשטיין לזר ודיקן בית הספר לכלכלה במכללה למינהל, פרופ’ גדי יעקבי.

2

על חופש ועל בעלות ריכוזית באמצעי התקשורת

הרצאת הפתיחה של כנס ההשקה של מכון ברנדייס ניתנה על ידי הכלכלן הנודע פרופ’ לואיג’י זינגלס (Luigi Zingales) מאוניברסיטת שיקגו.

בהרצאתו המרכזית בכנס סקר פרופ’ זינגלס את יחסי הגומלין בין הבעלות באמצעי התקשורת לבין הדמוקרטיה. כמו כן, זינגלס עמד על הסכנות הטמונות בקשר הדוק בין ריכוזיות בעלי ההון בתקשורת לבין היכולת של השלטון לשלוט על המדיה.

3

על דמוקרטיה, שלטון החוק והכלכלה

פרופ’ ענת אדמתי מאוניברסיטת סטנפורד היא חברת המועצה האקדמית המייעצת של מכון ברנדייס והיא נשאה הרצאת מפתח בכנס ההשקה של המכון.

הרצאתה של פרופ’ אדמתי עסקה בקשר ההדוק שבין עוצמת המוסדות הדמוקרטיים והחשיבות הרבה של שימור עצמאותם, לבין העוצמה והצמיחה בת־הקיימא של הכלכלה.

4

תפקידה של תחרות בדמוקרטיה: מברנדייס ועד שיקגו ובחזרה

שופט בית המשפט העליון האמריקאי הנודע לואיס ברנדייס ראה במוקדי כוח כלכליים סכנה לדמוקרטיה בארה”ב. גישתו השפיע על עיצוב דיני התחרות בארה”ב בראשיתה של המאה העשרים, אבל לאחר מכן נדחקה על רקע עלייתה של “אסכולת שיקגו”. לנוכח עליית הריכוזיות הכלכלית בשנים האחרונות חל בארה”ב שינוי עם עלייתה של אסכולה חדשה המבקרת את האופן שבו מיושמים דיני התחרות הקיימים. אסכולה זו מכונה לעתים “אסכולת ניו-ברנדייס”.

 

הפאנל עוסק במאפייני השינויים בארה”ב, משמעותם ומה ניתן להסיק מהם לגבי תמונת המצב בישראל.

המשתתפים: פרופ’ לואיג’י זינגלס, כלכלן וראש מכון סטיגלר מאוניברסיטת שיקגו; פרופ’ אריאל אזרחי, מומחה לדיני תחרות מאוניברסיטת אוקספורד; פרופ’ רועי שפירא, מומחה לדיני תאגידים מאוניברסיטת רייכמן; פרופ’ ג’סי פריד, מומחה לדיני תאגידים מאוניברסיטת הרווארד וחבר הוועדה המייעצת של מכון ברנדייס; פרופ’ ויליאם קובצ’יץ’, מומחה לדיני תחרות מאוניברסיטת ג’ורג’ וושינגטון ולשעבר ראש רשות הסחר הפדרלית; ד”ר כריסטינה קפארה, כלכלנית ומומחית לתחרות מ־Keystone Europe. מנחה הפאנל: גיא רולניק, אוניברסיטת שיקגו ו־TheMarker.

5

הזווית הישראלית: תחרות, ריכוזיות, יוקר מחייה

בשנים האחרונות סובלת ישראל מבעיה הולכת ומחריפה של יוקר מחייה, במיוחד על רקע תופעת עליית כוחם של המונופולים ושל ריכוזיות כלל־משקית. זאת, למרות החקיקה משנת 2013 שסימנה את ישראל כחלוצה בהתמודדות עם בעיית הריכוזיות.

ימים ספורים לאחר אישור תקציב המדינה לשנים 2023 ו־2024 התבקש פאנל של בכירים מתחומי הרגולציה הכלכלית להצביע על הסיבות ליוקר המחייה ועל האופן שבו מתמודדת הממשלה עם אתגר זה.

משתתפים: ינון אלרועי, ראש מערך תעשייה במשרד הכלכלה; כפיר בטט, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר; עו”ד יעל שיינין, היועצת המשפטית ומנהלת המחלקה המשפטית ברשות התחרות; עו”ד דידי לחמן־מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי־פיסקלי) וחברת המועצה האקדמית של מכון ברנדייס. מנחה: ליאל קייזר, הכתבת הכלכלית של תאגיד השידור הציבורי “כאן”.

6

דמוקרטיה, אוטוקרטיה, כלכלה

כנס ההשקה של מכון ברנדייס התקיים בתחילת חודש יוני 2023, בעיצומו של גל חקיקה שנועדה להחליש את מערכת המשפט ולשנות את אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל ובעיצומו של גל מחאה חסר תקדים בתולדות המדינה. מכון ברנדייס הקים צוות מומחים משותף עם אנשי אקדמיה בתחומי המשפט והכלכלה מפולין ומהונגריה כדי ללמוד מניסיונן של מדינות אלה על ההשלכות ארוכות הטווח של נסיגה דמוקרטית.

בפאנל זה שיתפו המומחים מניסיונם על ההשפעה הכלכלית של נסיגה דמוקרטית בכל אחת מהמדינות ועל מה שניתן ללמוד מכך ביחס למצב בישראל.

השתתפו:  פרופ’ זולטן פוגאצה, המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת מערב הונגריה; ד”ר ירוסלב בלדובסקי, נשיא האגודה הפולנית למשפט וכלכלה, Warsaw School of Economics; פרופ’ אנדז’יי ז’ונצה, הפקולטה לכלכלה, Warsaw School of Economics; פרופ’ איריס קנאור, מומחית למשפט אירופי ממכללת צפת והמכללה למינהל. 

מבט מסכם הציג פרופ’ ישי יפה, בית הספר למינהל עסקים, האוניברסיטה העברית וחבר המועצה האקדמית של מכון ברנדייס.

הנחה: ד”ר עידו באום, המנהל האקדמי של מכון ברנדייס.

7

ישראל 2024 – תחזית

על רקע שלל יוזמות חקיקה של הקואליציה להחלשת מערכת המשפט ושינוי מבנה המשטר במדינת ישראל, מבקש פאנל זה לבחון האם השינויים שעל הפרק אמנם מכרסמים בדמוקרטיה ומה תהיה פגיעתם במוסדות חיוניים לקיומה של המדינה, לביטחונה ולעתידה כגון – הצבא, התקשורת והמחקר המדעי.

 

משתתפים: ד”ר נטלי דודזון, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב; אלוף (מיל’) דן עפרוני, הפצ”ר לשעבר וחבר המועצה האקדמית של מכון ברנדייס; גיא רולניק, מייסד TheMarker; פרופ’ אבי צדוק, המחלקה להנדסה באוניברסיטת בר אילן וחבר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח; עו”ד לינור דויטש, מייסדת ומנכ”לית לובי 99.

הנחה: ד”ר עידו באום, המנהל האקדמי של מכון ברנדייס.