מכון ברנדייס ומרכז מנור עתרו לבג”ץ: לבטל את הנוהל המסמיך את ראש הממשלה למנות בעצמו את נציב שירות המדינה

מכון לואיס ברנדייס לחברה, לכלכלה ולדמוקרטיה במכללה למינהל (“מכון ברנדייס”) יחד עם מרכז מנור מבית יוזמת המאה (“מרכז מנור”) עתרו היום לבג”ץ נגד הממשלה, בדרישה לבטל את ההחלטה שלפיה ראש הממשלה יוכל למנות באופן אישי את נציב שירות המדינה הבא. העתירה הוגשה באמצעות עו”ד גלעד ברנע.

מכון ברנדייס ומרכז מנור טוענים כי החלטת הממשלה, שהתקבלה בניגוד לחוות הדעת המחייבת של היועצת המשפטית לממשלה, היא בלתי חוקית, פסולה ונגועה בחוסר סבירות קיצוני ובשיקולים זרים, ולכן יש לבטלה.

לצפייה בעתירה לבג”ץ שהגישו מכון ברנדייס ומרכז מנור לחצו כאן

נציב שירות המדינה אחראי על כ-70 אלף עובדים בשירות הציבורי. הוא משפיע על אופן גיוס העובדים, פיטוריהם, שכרם והליכי הדין המשמעתי שלהם. ככזה, הנציב הוא שומר סף ועליו להיות גורם עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי.

הנציב הנוכחי, פרופ’ דניאל הרשקוביץ, מסיים את תפקידו בחודש הבא. בהחלטת הממשלה שהתקבלה ביום א’ האחרון נקבע כי הסמכות להציע את הנציב הבא תהיה של ראש הממשלה, וכי המועמד יאושר על ידי הוועדה למינויים בכירים בשירות הציבורי, שהיא ועדה הבוחנת אך ורק את טוהר המידות של המועמד.

נוהל זה הוא גרוע אף יותר מהמצב הקיים היום לפיו ראש הממשלה מציע את המועמד, וזה נבחן על ידי ועדה בנציבות שירות המדינה (שבראשה עומד משפטן שמינתה הממשלה), אך זו בוחנת גם את מקצועיותו והתאמתו של המועמד.

העותרים סבורים כי נציב שירות המדינה צריך להיבחר ע”י ועדת איתור בראשות שופט של בית המשפט העליון בדימוס שימונה ע”י נשיא ביהמ”ש העליון, ושהרכבה יבטיח מינוי של אדם עצמאי, מקצועי וא-פוליטי, המסוגל לשקם את שירות המדינה שנמצא כיום במשבר חמור.

ד”ר עידו באום, המנהל האקדמי של מכון ברנדייס: “ימים ספורים אחרי שהיועצת המשפטית לממשלה התריעה באופן חסר תקדים כי תהליכי העבודה של הממשלה משובשים, ועל רקע התעלמות הממשלה באופן שיטתי מחוות הדעת שלה, המחישה הממשלה את הדברים באופן בוטה. בניגוד להתחייבותה לקדם הליך תחרותי ושקוף למינוי נציב שירות מדינה עצמאי, מקצועי וחזק החליטה הממשלה לאשר הליך מינוי שיעניק לה שליטה פוליטית על תפקיד של שומר סף מרכזי. במקום לשקם את המגזר הציבורי, יש חשש שנראה בשנים הקרובות עוד ועוד מינויים פוליטיים שיפגעו בטיב השירות לאזרח בכל פרמטר. כמכון העוסק במחקר שנועד לחזק את עצמאותו ומקצועיותו של השירות הציבורי מצאנו כי החלטת הממשלה אינה חוקית ויש לעתור נגדה לבג”ץ כדי לבלום את ההידרדרות”.

לצפייה בעתירה לבג”ץ שהגישו מכון ברנדייס ומרכז מנור לחצו כאן.