מכון לואיס ברנדייס לחברה לכלכלה ולדמוקרטיה במכללה למינהל מפרסם דוח חדש המתעד ומנתח את צמיחתו של מגזר חברות הזנק (סטארט־אפים) ייחודי שמטרתו להיאבק במניפולציה ובדיסאינפורמציה בזירה הדיגיטלית. הדו”ח חובר בשיתוף חברת Remedy CoLab.
השחיקה המהירה באמון הציבור במוסדות, בממשלות ובמקורות מידע וידע מסורתיים כמו האקדמיה והעיתונות – תוצאה של דיסאינפורמציה, מיסאינפורמציה ומניפולציה – היא מהאתגרים המרכזיים של זמננו. לצד פתרונות חקיקתיים וחינוכיים, האתגר הזה דורש גם מענה טכנולוגי.
הדוח מגדיר תחום עסקי חדש “Trust Tech”, ומנתח אותו. מהדוח עולה כי מדובר במגזר עסקי טכנולוגי מתהווה המוקדש להתמודדות עם דיסאינפורמציה ומניפולציה מקוונת.
הדוח הוא פרי עבודה של קבוצת מחקר ממכון ברנדייס – ד”ר עידו באום, ד”ר דלית גפני וד”ר רותם קדוש־נוסבאום – יחד עם עמיתי המחקר במכון ומייסדי Remedy CoLab, נעמי קריגר כרמי והוד פליישמן.
בהסתמך על מאגר נתונים שאספו החוקרים אשר כולל 256 סטארט־אפים מרחבי העולם, הדוח משרטט את גבולות הגזרה העסקיים של התחום החדש, בוחן את התפוצה הגיאוגרפית שלו, את דפוסי הצמיחה ואת סוגי המוצרים שמפתחות החברות בענף.
הממצאים מראים כי הענף החדש מרוכז בעיקר בדמוקרטיות מערביות ובמוקדי חדשנות: 46.2% מהחברות רשומות בארה”ב, 10.8% בבריטניה ו־4.5% בישראל.
דינמיקת ההתפתחות של התחום משקפת אירועים פוליטיים וגלובליים הקשורים לחששות מדיסאינפורמציה – מהבחירות בארה”ב ב־2016 וב־2020, דרך מגפת הקורונה ועד לעליית הבינה המלאכותית הגנרטיבית – עם האצה דרמטית בצמיחה מאז 2021.
מרבית החברות שנבדקו מגלמות מאפיינים של תעשייה צעירה ומתפתחת. תחומי הפעולה של החברות מגוונים, עם דגש על איתור מניפולציות (69.8%) והגנה מפני סיכונים (83.1%), בעוד שפחות חברות מתמקדות בחינוך לאוריינות (29.8%) ובתגובה פרואקטיבית בזמן אמת (19.2%).
מחברי הדוח קובעים כי ההכרה הפורמלית ב־Trust Tech כענף עסקי נפרד חיונית להאצת ההתפתחות שלו ולגיבוש מדיניות שתתמוך בקידומו, חקיקה שתסייע לו, השקעות ומחקר בתחום.
הדוח המלא זמין בקישור הבא.